Járművek és tőrténetek

Mert engem ez érdekell!

Suzuki

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
 
 
Suzuki Motor Corporation
Suzuki Logo.jpg
Alapítva 1909
Székhely JapánHamamatsuJapán,Shizuoka
Termékek AutóMotorkerékpár,Csónakmotor, és más termékek
Árbevétel 19,76 milliárd dollár (2005)
Alkalmazottak száma 45 000

 
[http://www.globalsuzuki.com A Suzuki Motor Corporation weboldala]

Suzuki Motor Corporation (スズキ株式会社Hepburn-átírássalSuzuki Kabushikigaisha?) egy japán multinacionális cég, mely fő jövedelmét az autók ésmotorkerékpárok gyártásával szerzi be.

Suzuki a 12. legnagyobb személygépkocsi gyártó a világon. Több mint 45 000 embert alkalmaz, a világ 163 országában van jelen, 28 vegyesvállalattal közvetlenül vagy értékesítési hálózata révén.

Története [szerkesztés]

A cégalapító Szudzuki Micsio (鈴木 通夫 Suzuki Michio). Az első termékét 1909-ben, 22 évesen készítette egy pedál-hajtásúszövőgépet, és árusítani kezdte.

30 évesen már egy szövőszéküzem vezetője volt. Ekkor hatvan alkalmazott dolgozott az üzemben. Eközben tett szert fémmegmunkálási tapasztalatokra is.

Szudzuki Micsio folyamatosan korszerűsítette a termelést, legújabb szövőszékeit már gépesítette, amihez friss tőkére volt szüksége, ezért 1920 márciusában, 500 000 jen alaptőkével, Suzuki Szövőszékgyártó Vállalat (Suzuki Jidosa Kogyo) néven bevezette cégét a tőzsdére. Ez a dátum tekinthető a mai nevén Suzuki Motor Corporation-ként ismert cég megalapításának.

1922-re a cég már a legnagyobb Japán szövőszékgyárak egyike lett. Azonban a piac telítődni kezdett, mivel Suzuki kiváló minőségű, az akkori igényeket teljes mértékben kielégítő szövőszékei nem romlottak el, így az új szövőszékek iránti igény fokozatosan csökkent.

második világháború után a szövőszékgyártás ugyan újraindult, de a háború és az azt követő gazdasági helyzet rossz hatással volt a cég rehabilitására.

Szudzuki Micsio a szövőszékpiac telítődése miatt már a háború előtt is felmerült a gyártott termékpaletta járműipari kibővítése, sőt még1938-ban egy Angliából hozatott Austin Seven típusú gépkocsi alapján egy prototípust is elkészített a gyár fejlesztőgárdája. Azonban az akkori projekt nem valósulhatott meg, mert időközben kitört a világháború.

2010 január 15.én a Volkswagen AG megvette a Suzuki részvényeinek 19.9 %-át, mellyel a Suzuki legnagyobb részvényesének számítanak.

Kronológiai áttekintés [szerkesztés]

Suzulight
Suzuki gyár Esztergomban. Több, mint 6000 alkalmazottja van a létesítménynek.
  • 1909 Szudzuki Micsio megalapítja a Suzuki szövőgép gyárat.
  • 1922 Legnagyobb szövőszékgyárak egyike
  • 1952 Elkészült az első itt gyártott jármű Power Free néven 36ccm-es kétütemű segédmotorral hajtott kerékpár, amit a 60 ccm-es, kétsebességes Diamond Free követett.
  • 1954 A cég neve Suzuki Motor Corporation-re változik.
  • 1955 A motorbicikliket követte az első itt gyártott autó, a Suzulight, egy elsőkerékhajtású kisautó.
  • 1962 A Suzuki az 50 ccm-es kategóriában megrendezésre kerülő motorkerékpár-bajnokságon első helyezést ér el.
  • 1974 Elindult a gépkocsiexport
  • 1976 A Suzuki Fronte új motorja már 450 ccm-es. Piacra kerül a négyütemű, 400, 500 és 750 ccm-es Suzuki GS motorkerékpár sorozat.
  • 1977 Elkészül az első LJ80-as, négykerék-meghajtású Suzuki, melyet márnégyütemű, 800 ccm-es motor hajt.
  • 1982 A diadalmenet folytatódik. A Suzuki az 500-as kategóriában hetedszer is megnyeri az országúti motorkerékpár világbajnokságot. Megkezdi működését a pakisztáni Suzuki gyár. Aláírják az indiai Maruti és a spanyolországi Santana gyár létesítéséről szóló szerződéseket.
  • 1988 Elkészül a Vitara, a Suzuki terepjárója.
  • 1989 nyarán a General Motorsszal közösen teljesen felújították a Swiftet. A kerekek hátul is függetlenül rugóznak, a motorokat is tökéletesítették. 1990-ben bemutatták a Sedant is.
  • 1992-ben legyártották az első Magyar Suzukit. 1993 óta az „új autó eladások” listája szerint a Suzuki a legnépszerűbb típus Magyarországon.
  • 1993 Beindul a Suzuki autók gyártása és értékesítése Esztergomban. Hivatalosan is felavatják a Suzuki legújabb autógyárátMagyarországonEsztergomban. A Suzuki Motor Corporation bemutatja a Wagon R-t, a legújabb egyterű autóját.
  • 1994 Japánban az összes autóeladás eléri a tízmilliót.
  • 1995 A motorbicikli export meghaladja a húszmillió darabot. A Suzuki Motor Corporation legújabb fejlesztése a Baleno.
  • 1997 A személygépkocsik tengerentúli értékesítése eléri a tízmillió darabot.
  • 2001 Év végére világszerte 30 millió darab Suzuki gépkocsit értékesítettek, ebből több mint 15 millió darab export piacokon kelt el.
  • 2002 Új összeszerelő sort helyeznek üzembe a Kosai gyárban.

Motorkerékpárok [szerkesztés]

Suzuki által a Power Free-re kifejlesztett rendszer annyira újszerű és leleményes volt, hogy arra az akkor felállt új kormány is felfigyelt, és anyagi támogatást nyújtott a Suzuki számára, hogy az folytassa a motorkerékpár-fejlesztésben megkezdett fejlesztéseit. A Power Free mindezek ellenére csak pár hónapot töltött a piacon, mielőtt teljesen áttervezték. Ugyanis nem sokkal a bemutatás után a japán kormány megváltoztatta a kismotorhasználat feltételeit, és ezt követően 4 ütemű motorok esetében 90 ccm felett, kétütemű motorok esetében pedig 60 ccm felett írta csak elő vezetői engedély szükségességét. A Suzuki ezért azonnal hozzálátott egy új, 60 ccm-es kétütemű motorkerékpár kifejlesztéséhez. Így került a piacra 1953-ban a Diamond Free, 58 ccm-es (43mm : 40mm furat-löket arányú) motorblokkal, amely 4000 fordulatnál 2 Le-t teljesített, és két sebességes erőátviteli rendszerrel.

A gyártása során számtalan variációban volt elérhető a Diamond Free, legfőképpen az üzemanyagtank formája, és a különböző láncvédők jelentették a variálhatóságot, de később különleges vázakkal is árulták, sőt rugós- és megerősített első villákkal, dobfékkel, de még ütközőkkel is megvásárolható volt. A Diamond Free-t a ma is használt kezelőszervekkel látták el: kézi kuplungkarral, hüvelykujjal vezérelhető gázzal, és a középvázba felhozott válókarral. És bár nyugaton nem vált ismertté, Japánban sok ezer Diamond Free-t adtak el.

Ezután - a világgazdasági eseményekkel összhangban - felgyorsultak az események a cég életében. 1954 több nagy változást is hozott, ekkor a cég már 6000 darab motorkerékpárt gyártott havonta. Ebben az évben a cég befejezte a segédmotor kerékpárok gyártását és átált a mopedgyártásra. Az új modellt Mini Free névre keresztelték – ami 1958-ig, a Suzumoped megjelenéséig volt kapható. Ugyancsak 1954-ben a cég nevét a mai nap is használt nevére, Suzuki Motor Corporation-re változtatták. Ugyancsak ’54-ben készítette el a Suzuki az első igazi motorkerékpárját, a Colleda Co-t. A motor négyütemű, egyhengeres, 90 ccm-es, könnyű súlyú motor volt, amely a gyártásának első évében megnyerte a Japán Nemzeti Kupát, ezzel előre biztosítva magának a gyors piaci sikert. 1955 márciusában a Suzuki bemutatta első „nagymotorját”, a Colleda COX-t. 125 ccm, egy henger, négy ütem és modern külső voltak a motorkerékpár jellemzői. Ezzel párhuzamosan egy kétütemű, Colleda ST névre hallgató motor is piacra került, amely a korábbi Colleda CO újraformált és átdolgozott változata volt. Finomítottak a motor felfüggesztésén és a világítási rendszerén is. 1959 májusáig folyt a Colledák gyártása, melynek során olyan, Európában unikumnak számító megoldásokat alkalmaztak, mint például az elektromos önindító. Ezzel párhuzamosan a cég belekezdett az autógyártásba is, első termékük a „Suzulight” névre keresztelt 2 ütemű, 360 ccm-es mini személyautó volt.

1956-ban a cég mérnökei teljesen új felfogásban láttak a motorépítésnek. A cél immáron teljesen új volt, egy, az akkori értelmezésben nagy teljesítményű versenygép kifejlesztése, amely képes a 130 km/h fölötti sebességre. A megoldást egy 18 lóerős 250 köbcentiméteres, (54mm : 54mm furat-löket arányú) kéthengeres, négysebességes váltóval szerelt kétütemű motor jelentette, amely igen előremutató fejlesztésnek számított akkoriban. A motor a Colleda erényeit foglalta magában, és TT névre hallgatott. Ez a motor számít a későbbi T 20, a T 250 és a GT 250 modellek elődjének. Modern, lengéscsillapítóval felszerelt hátsó lengőkarjával, és újszerű első villáival azt mutatta, hogy a Suzuki mérnökei már a korai években felismerték a jó futómű fontosságát. 1957-ben Szudzuki Micsio visszavonul a mindennapi üzlettől, helyét fia, Suzuki Shunzo vette át az elnöki székben. Édesapja, a cég alapítója a továbbiakban csak tanácsadóként vett részt az üzletben. A Suzuki minden évben fejlesztett modelljein. Piacra kerültek a 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 16
Tegnapi: 3
Heti: 16
Havi: 118
Össz.: 18 359

Látogatottság növelés
Oldal: Suzuki
Járművek és tőrténetek - © 2008 - 2024 - burau.hupont.hu

A HuPont.hu-nál a honlap készítés egyszerű. Azzal, hogy regisztrál elkezdődik a készítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »